Regulacje dotyczące handlu a centra handlowe w Polsce.

Wprowadzane przez Rząd regulacje dotyczące handlu budzą aktualnie wiele kontrowersji. Rozwiązania proponowane przez Rząd obejmują, oprócz wprowadzenia całkowitego zakazu handlu w niedziele od 2020 r., również nowy podatek od nieruchomości o wartości powyżej 10 mln zł oraz podatek od handlu, liczony od obrotów (obowiązywać będą dwie stawki podatku: pierwsza wynosi 0,8 proc., a druga – 1,4 proc. przy kwocie wolnej od opodatkowania w wysokości 17 mln zł miesięcznie).

Gazeta Wyborcza opublikowała ciekawy wywiad z p. Anną Szmeją, prezesem Retail Institute, firmy badającej odwiedzalność i obroty w centrach handlowych. Postarałem się wybrać obiektywne dane przedstawione w artykule. Proszę spojrzeć:

  • w ostatnim roku centra handlowe zanotowały spadki odwiedzalności, spowodowane częściowym ograniczeniem handlu w niedziele: miasta mające od 200 do 400 tys. mieszkańców – spadek o 3,7 proc. Miasta miedzy 100 a 200 tys. - spadek o 2,1 proc. Miasta poniżej, między 50 tys. a 100 tys. - spadek o 3,1 proc. Miasta mające mniej niż 50 tys. - spadek 5,4 proc.;
  • łącznie centra handlowe w 2018 roku odwiedziło ponad 7 mln mniej klientów;
  • zdecydowanie boleśniej odczują skutki zakazu firmy średnie lub małe. Podmioty dominujące na rynku (jak np. CCC czy LPP) z zakazem poradzą sobie znacznie łatwiej;
  • rynek konsoliduje się, a to znowu oznacza, że mniejszym będzie ciężko z dominującymi grupami konkurować. Przykłady ruchów konsolidacyjnych: CCC właśnie przejęło Gino Rossi, Vistula przejęła Bytom i Medicine Everyday Therapy, OCTF (właściciel 4F) przejmuje udziały w Intersporcie;
  • rozwiązaniem, które może uregulowanie rynek, ograniczyć wojny cenowe oraz pozwoli małym i średnim firmom zwiększyć rentowność i ocalić marże, jest wprowadzenie stałych terminów wyprzedaży dla sklepów stacjonarnych i internetowych, podobnie jak to ma miejsce w Niemczech czy Francji;
  • na branżę nie wpływa wyłącznie zakaz handlu w niedziele. Inne czynniki, które negatywnie odbijają się na sieciach handlowych to rosnące koszty, nowy podatek od nieruchomości, trudności ze znalezieniem pracowników;
  • w artykule można również sprawdzić statystyki dotyczące tego jak zmieniły się ceny w Polsce w latach 2000-17, dane dotyczące procentowego udziału sklepów w powierzchni centrów handlowych oraz ilości oraz formatów sklepów w Polsce.

Pełny artykuł jest dostępny pod tym linkiem.

aleja handlowa